Voldoet jouw bedrijf al aan de Accessibility Act?
De richtlijn, gericht op mensen met een beperking, moet ervoor zorgen dat deze doelgroep websites, apps en andere online-diensten beter kan gebruiken. Om hoeveel mensen het gaat? Volgens Stephanie van Löben Sels, projectleider implementatie Toegankelijkheidsrichtlijn bij de AFM, zijn het er best veel. ”Het gaat om 5,5 miljoen mensen met één of meerdere beperkingen. Zij zijn met de nieuwe wetgeving straks beter in staat zelfstandig gebruik te maken van financiële dienstverlening. En daardoor ook beter in staat te zijn deel te nemen aan de maatschappij.”
Iedereen profiteert
Daar profiteert volgens Van Löben Sels uiteindelijk iedereen van: bedrijven én consumenten. De voordelen zijn legio. Ten eerste wil je niemand uitsluiten. Daarnaast ben je beter vindbaar in Google. Ten derde heb je een betere site die meer mensen bedient en hoeven mensen niet op zoek niet naar alternatieven, zoals de telefoon. En het biedt commerciële kansen: met toegankelijkere producten en diensten bereik je een groter publiek,” meent Tamar van der Zalm, collega van Van Löben Sels.
[....]